Huollatko sinä sydäntäsi?

Sydämelle tärkeitä ravintoaineita ovat mm. B12- ja B6-vitamiinit, foolihappo, magnesium ja kalium.

Yleisimpiin sydän- ja verisuonisairauksiin kuuluvat sepelvaltimotauti, sydäninfarkti, sydämen vajaatoiminta, rytmihäiriöt, läppäviat, sydänlihassairaudet, synnynnäiset sydänviat ja aivoverenkiertohäiriöt. Vuonna 2012 sydäninfarkti- ja sepelvaltimotautikohtauksia oli kaikissa ikäluokissa yhteensä 21 769. Miesten osuus kohtauksista oli runsas puolet. (Lähde: Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen verkkosivut) Pienillä valinnoilla pystyt huoltamaan sydäntäsi ja vaikuttamaan sen jaksamiseen. Terveellisen ruokavalion ja liikunnan lisäksi kannattaa ruokavalioon lisätä B12-vitamiini Advanced B12 sekä mikroimeytyvät magnesium- ja kaliumvalmisteet. 

Sydän- ja verisuonitautien riskitekijäksi on useissa eri tutkimuksissa todettu homokysteiini, joka on aminohappo, jota syntyy soluissa ravinnossa saadusta välttämättömästä rikkipitoisesta aminohaposta metioniinista. B12-vitamiini ja foolihappo muuttavat homokysteiinin ei-myrkylliseksi aminohapoksi. Kun B12-vitamiinin määrä kehossa vähenee, homokysteiinin määrä veressä kohoaa.

Homokysteiinia saadaan proteiinipitoisesta ruuasta. Ruuasta saadaan 20 eri aminohappoa ja yksi niistä on metioniini. Elimistö pilkkoo metioniinin pienemmiksi osiksi kuten homokysteiiniksi ja kun kaikki toimii oikein, elimistö nopeasti muuntaa sen takaisin metioniiniksi. Jos elimistössä ei ole tarpeeksi B12-vitamiinia, foolihappoa tai B6-vitamiinia, tämä muutosprosessi häiriintyy ja homokysteiini palautuu verenkiertoon. Liian paljon homokysteiiniä veressä saattaa aiheuttaa verisuonten elastisuuden vähenemistä tehden ne kovemmiksi, mikä vahingoittaa verisuonten sisäpintaa muodostaen plakkia eli verisuonten kalkkeutumista. Plakki on pääasiassa veren kolesterolista, kollageenista ja kalsiumista peräisin olevaa materiaalia.

Sydämelle tärkeät ravintoaineet

Yleensä mitä vanhempi on, sitä enemmän veressä on homokysteiiniä. Varsinkin miehillä ja tupakoitsijoilla tasot ovat korkealla. B12-vitamiinilla ja foolihapolla yhdessä on tärkeä rooli vähennettäessä homokysteiinin määrää elimistössä. Foolihappo yksinään ei ole riittävä laskemaan homokysteiini-tasoa. Paras teho saadaan, kun otetaan riittävän suuret määrät B12-vitamiinia (metyyli- ja adenosyylikobalamiinimuodossa), foolihappoa ja B6-vitamiinia.

Myös magnesium ja kalium ovat erittäin tärkeitä mineraaleja sydämelle, kuten muillekin lihaksille. Magnesium myös auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta, edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa ja elektrolyyttitasapainoa. Kalium edistää myös verenpaineen pysymistä normaalina.

Mikroimeytyvät ionimuotoiset magnesium ja kalium sisältävät vapaita mineraali-ioneja, jotka pääsevät suoraan solun sisään. Tällöin tuotteiden imeytyminen on maksimaalista. Ioni-muoto tarkoittaa, että aine on niin pienessä muodossa kuin mahdollista. Ionimuotoista mineraalia ei tarvita niin suuria määriä, koska ne imeytyvät paremmin, eivätkä aiheuta vatsaongelmia.

Lehden muita artikkeleita

Typpioksidin merkitys miehen ja naisen seksuaalisuudelle
Typpioksidi on keskeinen välittäjäaine miehillä erektion muodostumisessa ja sen ylläpidossa. Erektiohäiriölääkkeiden...
Lue
Varpaiden ja sormien palelu loppui
On sanottu, että jos viisikymppistä ei aamulla herätessä kolota mistään, hän on kuollut. Niinpä Marjutillakin on lieviä...
Lue